Thursday, January 01, 2009

My six-week teacher fix :p

Yer.. yer.. saya tahu. Sepatutnye saya abiskan paper saya untuk ditunjuk pade Leong esok (kenape saya rase macam pelik je ayat ni?) dan selepas entry sebentar tadi, saya sebenarnye bercadang untuk menyambung penulisan paper saya tp kenape saya masih rase malas?

Kamon la Ayu, sudah new year.. bukankah awak patut berpusing pade daun yang baru (turn over a new leaf.. atau adekah patut saya menukar 'daun' kepade 'lebaran' atau 'helaian'?)?

Baiklah, saya bagi awak satu peluang lagi untuk malas (Ni sape dok ckp ngan sape ni?)

Saya nak cakap pasal student saya. Enam minggu ini, saya rase sangat sayang pade kelas saya. Memang ade beberape student yang saya tak suke, especially yang buat lawak lucah bg cikgu dia blushing tp depe sikit pun tak merah muke.. sungguh bengong mereke itu!

Saya ade due kelas. Satu di PB satu di J (Elehhh, macam le org tatau hurup² itu untuk district mane kan? :p). Kelas sebenar saya di PB. Terdapat 40 orang pelajar di sane dan sebenarnye saya sangat takut dengan kelas yang besar. Saya lebih suke kelas yang kecil, tapi sbb saya bukan boss di tempat tuition itu, saya tidak dapat menghalau student² yang saya tidak suke. Klau ikutkan hati saya..

Saya juge kurang suke (Cikgu apekah saya ini ye? Sesuke hati takmo suke kat student.. buruk perangai!) kerane ade beberape student di sane yang menakutkan saya dari pelbagai sudut yang tidak mahu saya bincangkan di sini kerana tidak mahu memakan kembali perkataan² saya selepas ini.

Tapi itu tak bermakne semua nye begitu :) Di sane, antarenye, ade Izzati dan Hidayah yang pendiam, Hani yang pandai dan suke senyum, Shabilla yang suke jerit bile cikgu Ayu nak tickle dia, Wahida yang sweet, Amira yang suke mekap dan Zu yg selalu tanye soklan yang berakhir dengan"..cikgu jgn cubit sy!" Di sane ade Reza yang suke gigit jari bile jawab soklan, Farid yang suke tulis mcm² kat jawapan dia untuk bg cikgu dia gelak, Amiruddin dan Edham yang ceria, Ammar yang pemalu, Fazli yang suke kate cikgu comel tp bile cikgu kate dia comel, dia malu haha.. Hakim yang jugak adik Naim (junior saya di USM), Ikrimah adik Mustafa, bekas student saya 5 tahun lalu, Ridzuan yang suke berlakon (bile bukan dpn 'kwn²' dia yang perasan cool, baru dia tanye saya mcm² soklan) dan ramai lagi student yang saya suke jumpe. Tapi tak boleh nak tulis sumer kat sini, nanti nmpk sgt plak yang mane saya suke yang mane sy tak suke so name yang takde itu adelah campuran name student lain, dan bukan hanye student yang menakutkan saya :)

Kelas 'bukan sebenar' saya pule di J. Sepatutnye ini kelas Cikgu W tp Cikgu W telah dpt promotion dan terpakse meninggalkan kelas. Student² di sini pule ingin membuli saya sbb saya selalu kate pade mereke, "Cikgu korg tak sayang korg, sbb tu dia tinggalkan je korg.." Mereka selalu kate, "Mesti cikgu sayang kat kami kan.. sbb tu sanggup je nak ganti.." Chaitttt!

Lalu mereke meminte pade boss saya untuk saya mengajar mereke. Sebab itu saya terpakse mengajar mereke dengan hati yang pade mulenye sangat berat, tapi selepas itu, kelas inilah yang paling saya look forward to :)

Kelas ini tidak pandai membuat lawak lucah untuk memalukan cikgu. Sebaliknye, lawak paling teruk mereke ialah mengate cikgu pendek! Itupun setelah saya TERsebut mengenai kekurangan ketinggian saya ini dan mereke menganggap itu lampu ijau untuk mengate saya haha..

Kelas ini tidak ramai seperti di PB tp masih menakutkan saya kerana jumlah mereke masih sgt lebih dari 20 orang. Tapi lame² saya tak takut lagi.. dan saya sangaaaaaaaaaaat sayang kelas ini :)

Di sini terdapat Fatin Amira yang suke belajar, Hidayah dari Maktab Mahmud (saya rase malu ngan dia. Adekah sy produk gagal sekolah AlMashoor?), Mahfuzah dan Hawa yang suke tanye, "Hari ni cikgu pakai gelang ape pulak?" (dan mereke juge telah meminjam buku² Harry Potter saya), Hawa 2 yang suke gune ejaan pelik² (Iyer, saya dah tua dan tak paham ejaan budak² mase kini!), Liana dan Atiqah yang pandai wpun sorg pendiam dan sorg bising (Liana penah dpt hadiah dari sy sebab dia jawab quiz dgn cepat dan betul), Zarul yang suke terkejut bile cikgu dia kuatkan sore, Syafiq yang suke pekene cikgu dia, Haziman bakal 'anak sedare' Yun :p, Shafie yang handsome (opsss..) dan pandai.. Hazril, Hafidzul dan Nazreel yang suke curi jawapan Shafie, Hafizuddin yang sgt sy suke sbb dia sangat rajin tanye soalan w/pun dia pemalu.. dan ramai lagi.

Oh ye, ade juge Idham yang mengangkat tangan menunjukkan victory di kelas semalam bile berjaye jawab soklan saya dengan pantas mengalahkan Shafie dan 'memenangi' trifle pudding yang lebih. Saya masih boleh bayang muke dia di saat itu hehe.. Paling saya tak tahan bile dia pindah tempat duduk untuk jawab soklan terakhir saya itu, macam nak konsentret je gaye dia itu hehe..

Di J ini juge terdapat kelas form 2 dan form 3 yang saya sering ganti. Form 2 bes, sebab kelas dia kecil sahaje. 12 orang tp sy tak ingat name mereke, maaf. Kerane mereke kecil, saya suke lagakan lelaki dan perempuan bile memberikan soalan kepade mereke dan mereka akan 'bertanding' siape lagi pandai hehe.. senang kerje saya! :p Tetapi kerane mereke kecil, mereke suke melambai² kepade saya bile saya balik huhu.. saya pun rase macam budak² bile saya lambai² balik dengan tahap excited yang same dengan diorg!

Kelas form 3 pule dalam 20 lebih student. Di sini terdapat adik Shafie, adik Mahfuzah dan adik Yusliana so saya suke mengenekan mereke. Tapi ade ke patut, mereke panggil saya 'Cikgu Mesra'? Ingat saya ni kedai Petronas ke? Tp mereka la yang bg saya rase kembang bile mereke beritahu saya mereke nak pindah ke sekolah saya supaye boleh belajar ngan saya hari² (w/pun penat saya bgtau mereke, saya bukan cikgu).. dan saki-baki perasaan kembang itu masih ade lagi hari ni (patut la jeans saya rase ketat skit hari ni :p)

So itu lah ringkasan (mcm panjang je untuk dilabel sebagai ringkasan) cerite program cuti sekolah saya tahun ni :)

P/S
Utk Ana: Ok tak entry BM sy? Hehe..
Utk Misa: Seperti dijanjikan, entry BM. Leh banggekan cikgu Nasar tak? Hahaha..

No comments: