Google+ Followers

Wednesday, August 25, 2010

Saya ingin menyeru pak² Imam sekalian..

..supaye len kali bile nak angkat takbir, bace kuat skit bleh tak?

Dua malam lepas, seperti biase sy ke surau Taman Sempadan untuk solat Isya berjemaah dan diteruskan dengan tarawikh. Awal² lagi kami telah diberitahu kemungkinan terdapatnye imam jemputan, tak kisah la.. sy suke je bile tukar² imam. Dulu sy suke ke surau Taman Pekaka (mase tu bleh ke takmo solat di surau taman sendiri wpun surau tu tak sampai 50 tapak kalki pun dari umah?) sbb imam²nye sentiasa bertukar dan yang menariknye, kebanyakkannye adelah pelajar² asing USM. Ohh, sungguh seronok mendengar 'laguan' pembacaan ayat² suci alQuran dari negare² berlainan..

Ehh, dah lari topik la pulak..

Semasa solat Isya, di rakaat ketige semase imam tidak lagi membace AlFatihah dengan kuat, kami di belakang dgn khusyuknye mengikuti beliau (khusyuk ke, Ayu? Yakin? Heheh..). Apabile beliau mengangkat takbir untuk rukuk, sy pun rukuk lah dan..

..sgt terkejut bile mendapati hanye sy dan akak di sebelah sy sahaje yg rukuk di sepanjang saf kami. Jem!! Trus ilang khusyuk sbb sy dah konpius, btul ke sy dgr imam angkat takbir tadi?

Actually, sy jugak terpanik seketika dan terase muke sy merah kembali. Nasib baik tak terdetik kat hati sy mase tu (skrg ni baru terdetik) yg ini adelah satu lagi sbb makcik² disini takkan mau jadikkan sy menantu diorg.. tp seryes, panik ok!

Kemudian.. 'Samiallahulimanhamidah'..

..dan berpusu² la makcik² di kiri kanan kami rukuk sementara kami berdua bgn semula.

Ok..
1. Nmpk sgt la sy dah tak khusyuk kat sini kan
2. Sy tak gelak ye
3. Sy rase lega sbb sy tak salah dgr.. aci ke?

Dan sy tak salah kan mereke sbb sbnrnye imam tu bace sangaaaaaaatt perlahan, ok! Hampir tak dgr so sbb tu sy rase makcik² tu sumer konpius, tatau nak rukuk ke tak..

Aishhh la en Pak Imam, kami dibelakang tabir make toloooooong la bace kuat skit ye len kali.. sian kami ni..

8 comments:

Teja Mama Tuah said...

hahahaha lawak betol lah kak ayu ni. tiba-tiba terkenangkan zaman duk rumah pekaka dulu. terawih tak tinggal. manis betol.

Ayu Ikhwani said...

Nomi: Heheh, tu kire sib baik akak tak sebut ALAMAK. Tak pasai je batal solat nnt.. tp mmg panik la bile kami 2 org je yg rukuk

Lee Zha said...

hahaha...

yg imam za lak, baca punya la panjang gila doa ms isya, smp ingt de la 1 ayat ape ntah, xdgr sgt, tgn za yg sedia lenguh da turun nk takbir sb imam tu macam nak kt "allahuakhba".., tgk2 imam tu smbg bc ayat lg..huuu...malu..akak sblh nmpk..haha

Drama Mama said...

hahahhaa kalau saya rasa tegelak dah kot. hiks

sah2 kena gitau kat pak imam nih. kalau dia taktau nanti dok baca slow camtu gak!

http://twinkywinkystars.blogspot.com

Anonymous said...

suara pak imam tu pelan ke atau speaker surau tu yg rosak???ermmmm...

Ayu Ikhwani said...

Za: Heheh.. lagi satu bile sujud Sajadah kan.. dah la akak ni bkn hafal ayat² camtu, kadang tu kite rukuk, sekali tgk Imam sujud hehe.. malu je.. nmpk sgt tak hafal

Bai: Heheh.. sy terpanik.. skrg ni je rase nak gelak bile ingt balik

Anon: Dia bace Fatihah sume kuat je, takbir dia yg slow

Lee Zha said...

hahahaha tak xpe kak..p wat2 muka dono je la..bak kt akak kn...lau mak mertua tgk kmfm kensellll...hahaha

Ayu Ikhwani said...

Za: Tu la.. akak ni dah takde harapan nak kawen ngan org taman ni dah ni hahahahaha..